להתעורר כל בוקר עם סוללה מלאה מלא
היתרון הגדול ביותר של רכב חשמלי הוא לא השקט וגם לא הזינוק המהיר ברמזור – אלא העובדה שאתם יכולים להיפרד לשלום מתחנות הדלק. הבית שלכם הופך לתחנת התדלוק הפרטית שלכם. אתם מחברים את הרכב בלילה, הולכים לישון, וקמים בבוקר עם סוללה מלאה ליום חדש.
אבל איך בדיוק זה עובד? האם אפשר לחבר את הרכב לשקע של הקומקום? ומה ההבדל בין כבל רגיל לעמדה קבועה? ב"אבני אחזקות" עשינו לכם סדר.
שתי הדרכים להטעין בבית: "כבל סבתא" מול עמדת טעינה
בגדול, ישנן שתי שיטות להזרים חשמל לרכב שלכם בחניה הביתית. חשוב להבין את ההבדל הקריטי ביניהן.
1. הטעינה האיטית: שקע ביתי רגיל ("כבל סבתא")
רוב הרכבים החשמליים מגיעים עם כבל נייד שצדו האחד מתחבר לרכב וצדו השני לשקע ביתי רגיל (כמו של הממיר או הטוסטר). כבל זה מכונה בשפה המקצועית "כבל סבתא" (Mode 2).
- איך זה עובד? פשוט מכניסים לשקע בקיר.
- החסרונות: זוהי טעינה איטית מאוד. טעינה מלאה יכולה לקחת בין 20 ל-30 שעות. בנוסף, שקעים ביתיים רגילים אינם בנויים לעמוד בעומס חשמל גבוה לאורך שעות רבות, והשימוש בהם עלול לגרום להתחממות ושריפת השקע.
- מתי משתמשים? רק במקרי חירום או כפתרון זמני כשמתארחים אצל חברים. זה לא פתרון קבוע.
2. הטעינה המומלצת: עמדת טעינה קבועה (Wallbox)
זוהי הדרך הנכונה, הבטוחה והמהירה ביותר. מדובר בקופסה חכמה המותקנת על הקיר בחניה ומחוברת בקו ישיר ללוח החשמל.
- איך זה עובד? לעמדה יש כבל קבוע (או שקע לכבל שלכם). מחברים לרכב, והטעינה מתחילה מיד או לפי תזמון.
- היתרונות:
- מהירות: טעינה מלאה תוך 5-8 שעות (ברוב הרכבים). משמעותית מהר יותר משקע רגיל.
- בטיחות: העמדה מיועדת להעביר זרם גבוה ומגיעה עם הגנות מתקדמות.
- נוחות: אין צורך להוציא ולהחזיר את הכבל לתא המטען כל יום. הוא מחכה לכם על הקיר.
תהליך הטעינה: צעד אחר צעד
אז התקנתם עמדת טעינה (תיכף נסביר איך). איך מתבצעת הפעולה היומיומית? זה פשוט כמו לטעון את הסמארטפון.
- חיבור: מחנים את הרכב, לוקחים את פיית הטעינה מהעמדה ומחברים לשקע הטעינה ברכב (לרוב נפתח בלחיצה או דרך המסך ברכב).
- נעילה: ברוב הרכבים, פעולת הטעינה תתחיל רק לאחר שתנעלו את הרכב. הנעילה גם "נועלת" את הכבל לרכב כך שלא ניתן לגנוב אותו.
- חיווי: נורית הטעינה ברכב (בדרך כלל ליד הפייה) תהבהב בצבע ירוק (או כחול, תלוי ברכב) כדי לאשר שהזרם זורם.
- סיום: בבוקר, או כשהסוללה מלאה, פותחים את הרכב, מנתקים את הכבל ומחזירים לעמדה. זהו, אתם מוכנים לזוז.
מה צריך כדי להתקין עמדת טעינה בבית?
אי אפשר פשוט לקנות עמדה ב"אלי אקספרס" ולחבר אותה לבד. מדובר בתשתית חשמל הדורשת התקנה מקצועית.
- בדיקת תשתית: חשמלאי מוסמך מ"אבני אחזקות" יבדוק האם לוח החשמל שלכם יכול לעמוד בעומס הנוסף (האם יש לכם חיבור חד-פאזי או תלת-פאזי?).
- קו חשמל ייעודי: אנחנו נסלול קו חשמל נפרד וישיר מלוח החשמל ועד לחניה שלכם. אסור לחבר את העמדה למעגל חשמלי שקיים עליו כבר מכשיר אחר (כמו מזגן או דוד).
- התקנת הגנות: בלוח החשמל יותקנו מפסקי הגנה מיוחדים (פחת ומא"ז) לשמירה על חייכם ועל חיי הסוללה של הרכב.
כללי בטיחות שאסור לשכוח
כשמטעינים רכב חשמלי, זכרו:
- אסור להשתמש בכבל מאריך רגיל: לעולם אל תחברו את הרכב לכבל מאריך ביתי ("רולר" כתום או כבל לבן). הם יימסו ויגרמו לשריפה תוך זמן קצר.
- בדיקת תקע-שקע: אם אתם בכל זאת מטעינים זמנית משקע רגיל, געו בו מדי פעם (בזהירות) לוודא שהוא לא לוהט.
- התקנה מורשית: ודאו שמי שמתקין לכם את העמדה הוא חשמלאי מוסמך.
מוכנים להתקדם לטעינה ביתית מהירה?
הפסיקו להסתמך על עמדות ציבוריות יקרות או על שקעים איטיים.
באבני אחזקות אנו מספקים שירות מלא להתקנת עמדות טעינה: מבדיקת הלוח, דרך סלילת התשתית בצורה אסתטית ועד להתקנת העמדה וההדרכה. צרו קשר עוד היום כדי שגם אתם תוכלו להתחיל את הבוקר עם סוללה מלאה.